Hlavní navigace

GeForce4

1. 3. 2002

Sdílet

Běžný uživatel jen stěží dokáže sledovat tempo, s jakým uvádí společnost NVIDIAnové grafické procesory. Zatímco většina z nás stále používá model TNT2, tedy čtvrtou generaci,...
Běžný uživatel jen stěží dokáže sledovat tempo, s jakým uvádí společnost NVIDIA
nové grafické procesory. Zatímco většina z nás stále používá model TNT2, tedy
čtvrtou generaci, na trh již přichází generace osmá čipy GeForce4 TI s kódovým
označením NV25 a jejich odlehčené varianty.

GeForce4 byla nám (a dalším zástupcům evropského odborného tisku) představena
šestého února 2002 v bruselském Atomiu. Prezentace nové rodiny čipů ovšem
nebyla jen pompézní, ale též naditá informacemi o nových funkcích a možnostech
čipů GeForce4. Nejpodstatnější byla ale bezesporu skutečnost, že všechny typy
GeForce4 byly předvedeny v plně funkční a finální podobě někteří přítomní
výrobci grafických karet a notebooků (Gainward, MSI a Toshiba) již dokonce
předváděli své vlastní produkty připravované pro distribuci. Je jistě
chvályhodné, že NVIDIA tentokrát předvedla existující produkt, který se v
nadcházejících týdnech dostane na trh, a nikoliv pouze rozpracovanou
technologii či seznam přepokládaných specifikací (podobná "představení"
technologických novinek nejsou bohužel ve světě IT žádnou výjimkou). Zatímco v
minulosti byly jednotlivé varianty čipů GeForce představovány postupně,
tentokrát byly uvedeny hned tři různé typy: jednak blízce příbuzné GeForce4 MX
a GeForce4 GO, a dále nový hi-end čip GeForce4 Ti.

Typ MX představuje nové GPU (graphics processing unit grafický procesor)
střední třídy s dobrým poměrem cena/výkon, GO je pak jeho variantou určenou pro
notebooky (vlastní GPU je velmi podobné, čip má ale integrovánu i paměť 64MB
DDR). GeForce4 MX je ale podle mnohých poněkud zavádějící označení, neboť čip
samotný je jakýmsi mixem vlastností GeForce 2MX a GeForce4 Ti velmi stručně
řečeno, GeForce4MX postrádá tzv. pixel shadery a obsahuje pouze velmi
jednoduchý vertex shader (tedy obvody, které slouží k provádění efektů na
jednotlivých bodech obrazu a speciálních pokročilých operací s polygony bez
účasti procesoru) GeForce4 MX/GO tím pádem nepodporuje kompletní sadu funkcí
DirectX 8 (zatímco GeForce3 či Radeon8500 podporují DX8 plně). Přesto čip
obsahuje velkou část prvků z architektury GeForce4 zejména technologie nView,
LMA II a Accuview.

GeForce4 Titanium (Ti), nová vlajková loď NVIDIE, je nejen nejvýkonnějším GPU
současnosti (podle údajů výrobce je výkon ve srovnání s GeForce3 Ti500 zhruba o
50 % vyšší), ale nabízí také zmiňovanou škálu nových či inovovaných funkcí.
Zobrazovací (vykreslovací) obvody jsou sice do značné míry převzaty z čipu
GeForce3 (zachována zůstala architektura čtyř zdvojených jednotek pro výpočet
obrazových bodů), výrazně vylepšeny a posíleny byly ovšem obvody nFiniteFX ty
jsou využívány ke komplexním operacím s geometrií 3D scény. Počítačová (a
zejména herní) grafika totiž směřuje ke stále složitějším scénám, které
umožňují nejen dynamické zvyšování komplexnosti modelů (přepočtem křivek na
polygony) či modelování věrných detailů obličeje, ale s nástupem výkonnějších
čipů i jednotlivých vlasů, kožichu, dynamicky se pohybujících šatů (s vlastním
fyzikálním modelem) či přírodních scenérií s vlnící se trávou a listy. Tyto i
další efekty je již dnes možné zhlédnout (zobrazované v reálném čase,
pochopitelně pomocí čipů jako je GeForce3, Radeon 8500 či GeForce4 Ti) v podobě
technologických dem a v horizontu roku až dvou jistě i zakomponované v softwaru
zejména her.

Zatímco nFiniteFX (verze II) je specialitou modelu Titanium, většina ostatních
technologií je společná všem verzím GeForce4 (ohlášeno bylo celkem pět variant
pro stolní počítače plus verze GO pro notebooky viz tabulka). Zatímco
technologie LMA II (Lightspeed memory architecture II) je oku běžného uživatele
skryta, neboť slouží k urychlení přenosu dat z/do paměti a zefektivnění operací
při výpočtu 3D scény vůbec, Accuview a nView ocení dvě velmi odlišné skupiny
uživatelů. Accuview, tedy různé techniky antialiasingu (vyhlazování hran
objektů ve 3D scéně), je určen zejména počítačovým hráčům, neboť poskytuje
jemnější a přesnější obraz, zejména na LCD panelech, které mají jediné
optimální rozlišení. Cílovou skupinou nView jsou pro změnu náročnější uživatelé
ze všech oblastí, kteří si zvykli (nebo by rádi přešli) na konfiguraci se dvěma
monitory. Accuview nabízí mnohem víc než TwinView známý z čipu GeForce 2MX (a v
mnoha směrech nejspíše předčí i HydraVision od ATI či DualHead Matroxu).
Accuview se skládá jak z hardwarových (dva 350MHz DAC převodníky a TV-kodér
jsou v každém čipu GeForce4), tak i softwarových inovací. Nové ovladače
nabízejí nejen přepínání několika konfigurací obou monitorů, ale například i
možnost nastavit, na které obrazovce se budou objevovat kontextová menu. Funkce
nView je pochopitelně integrována i v mobilní variantě GO zde například oceníte
možnost mít na obrazovce notebooku prezentaci spolu s poznámkami k proslovu,
zatímco na projektor (sekundární monitor) se promítá pouze obraz prezentace.

V případě GeForce4 je důležité, že má co nabídnout nejen náruživým hráčům.
Zejména pokročilá podpora dvou monitorů (respektive dvou LCD panelů) osloví
náročnější uživatele a programátory. Koneckonců cena za "screen space" roste
exponenciálně s úhlopříčkou a ve většině případů je nejen levnější, ale často i
pohodlnější přejít na zobrazení na dvou monitorech. GeForce4 nabízí řešení,
které se přinejmenším na první pohled zdá jako nejpokročilejší (a v případě
čipu MX i cenově přijatelné) při nejbližší možné příležitosti se je pokusíme
prozkoumat, spolu s ostatními funkcemi a možnostmi nových čipů NVIDIA,
detailněji formou recenze.




Byl pro vás článek přínosný?