Hlavní navigace

Navigace, které vás nezruinují

1. 1. 2008

Sdílet

Zatímco západní Evropa si největší boom osobních navigací prožila před dvěma lety a dnes tam probíhá spíše na...


Zatímco západní Evropa si největší boom osobních navigací prožila před dvěma lety a dnes tam probíhá spíše nasycování zbytků trhu, u nás o letošních Vánocích probíhají navigační žně.


Důkazem je množství nových přístrojů i značek, které se objevily na trhu. Někteří nováčci sice útočili již před rokem, nyní se ale valí doslova lavina novinek. Mnozí výrobci navíc cítí možnost trvalého byznysu – mapy v přístrojích rychle zastarávají, a tak je šance prodat časem jejich aktualizaci nebo ještě lépe úplně nový přístroj. Mimochodem víte, jak rychle? Podle společnosti TomTom například uplyne od změny reálného stavu na silnici do jeho zanesení do GPS map minimálně 4-6 měsíců a další minimálně dva měsíce trvá, než se přístroje s aktuálními mapami nebo aktualizace mapových dat samotné dostanou do prodeje (nemluvě o tom, že když si v obchodě koupíte navigaci, která tam či u dodavatele nějaký ten měsíc „ležela“, získáte nejspíše mapová data stará více než rok).

Alpha NaviGo

Vraťme se ale k novince značky Alpha. Jejím hlavním a dlužno podotknout, že velmi pádným argumentem je cena. Za necelých pět tisíc včetně DPH získáte klasickou osobní navigaci postavenou na hardwaru Pocket PC s jád­rem WindowsCE.net a navigačním softwarem iGo (respektive jeho OEM variantou) spolu s mapami celé Evropy (což v řeči normálních smrtelníků v současné době znamená velmi přesné mapy západní, severní, střední a jihozápadní Evropy a o něco méně podrobné a kompletní mapy východu a jihovýchodu). Výbava je vzhledem k ceně spíše spartánská, ale plně postačující: autonabíječka a držák na čelní sklo – mimochodem vcelku vtipně vymyšlený, aby stínil třiapůlpalcový LCD displej, bohužel s horší kvalitou zpracování a mechanickou vůlí v kloubu. Mapy jsou přeinstalovány na SD kartě s kapacitou 1 GB, teoreticky je tak možné použít v budoucnu i větší úložiště.
Vlastní práce s mapami je na velmi slušné úrovni, jak jsme ostatně u iGo zvyklí. Příjemná je možnost náhledu z letecké perspektivy i zobrazování polohy mimo silnice (offroad navigaci zde ale nehledejte). Ve většině západo- a středoevropských map je možné vyhledávat včetně popisných čísel. Samozřejmostí je české menu a český hlasový výstup.
Cena je v tomto případě silný argument. NaviGo Alpha možná nepatří mezi navigační špičku, svou práci ale odvádí dobře a při ceně necelých pět tisíc korun včetně map celé Evropy má jen málo vážných soupeřů.

DreimGo DG 100

Odlišit se ve světě, kde drtivá většina elektroniky, navigační zařízení nevyjímaje, pochází z Číny, není zrovna jednoduché. DG 100 je toho dobrým příkladem.
Podobné rozměry, podobná výbava a konečně i velmi podobný navigační software jsou věci, které spolu sdílí Aplha NaviGo a DreimGo DG 100. Ostatně většina menších dodavatelů osobních navigací postupuje stejně: v Číně objedná hardware postavený na skeletu pocket PC s 64 MB RAM, 3,5" displejem a 200MHz procesorem, případně přihodí nějakou vestavěnou ROM paměť, jádro operačního systému Windows CE.net a navrch mapy iGo. Ne že by to byl špatný přístup – podobné přístroje obvykle fungují slušně (pokrytí map iGo i jejich funkčnost je na dobré úrovni), stojí rozumný peníz a v případě aktivního dovozce, jakým DreimGo zdá se prozatím je, mohou být k dispozici i aktualizace a doplňky (například databáze radarů či snadno dostupné novější mapy).
Problém ale přichází v okamžiku, kdy hledáte důvod, proč si právě tu či onu navigaci vybrat. Klíčový rozdíl by měl být v použitém sofwaru či kvalitě map, doplňkové funkce a výbava přístroje by při výběru navigace měly hrát podružnou roli. Zatímco TomTom se dokáže odlišit špičkovou silniční navigací a Garmin zas vede se svými TOPO mapami v terénu a mimo silnici, iGo zůstane iGo, bez ohledu na to, zda jej výrobce v rámci OEM licence přejmenoval či nikoliv (tedy až na možnost novější verze podporující zobrazení 3D terénu). A právě tady je háček: když jsou všechny „stejné”, mění se výběr na hnidopiššké hledání drobných výhod či nedostatků. V případě DG 100 se nám kupříkladu nelíbí způsob uchycování přístroje na držák na čelním skle – navigaci nestačí pouze „nacvaknout“, je nutné stisknout nepříliš dobře přístupná tlačítka na bocích držáku. Také nám příjde škoda, že přiložený stylus není možné vložit do přístroje nebo držáku a nejspíše se vám záhy ztratí. Poněkud nás zarazilo, že ačkoliv výrobce hlásá, že v gigabajtové interní paměti jsou předinstalovány mapy 42 evropských států (většina z nich včetně popisných čísel), po mapách Španělska či skandinávských zemí jsme pátrali marně, neměl by ale být problém nahrát je případně z přiloženého DVD (kromě interní paměti je k dispozici také SD slot). Na druhou stranu je v balení bohaté příslušenství včetně stolní nabíječky, USB kabelu a manuálu (lokalizace navigačního programu je pochopitelně samozřejmostí).

Verdikt:

Navigace DreimGo DG100 to nebude mít v ostré konkurenci lehké. Nelze jí nic závažnějšího vytknout, ničím ale zároveň příliš nevyniká. Mohla by jí ale pomoci dobrá podpora dovozce na internetu – možnost stáhnout si již nyní databázi radarů či připravované turistické mapy mluví v její prospěch. Alpha NaviGo zaujme především velmi nízkou cenou.

Alpha NaviGo

GPS navigace vybavená 3,5" dotyk. displejem, mapami iGo celé Evropy, autoadaptérem, držákem na čelní sklo, mapami na SD kartě.
Klady: příznivá cena, mapy celé Evropy
Zápory: kvalita držáku na čelní sklo, pouze autoadaptér
Cena vč. DPH: 4 990?Kč
Zapůjčil: Alpha Trade Hungary (www.agora.cz)
Hodnocení: 3

DreimGo DG100

GPS navigace vybavená 3,5" dotyk. displejem, mapami iGo celé Evropy (OEM verze), autoadaptérem, držákem na čelní sklo, síťovým adaptérem, DVD s mapami.
Klady: kompaktní rozměry, databáze radarů
Zápory: cena/výbava,
konstrukce držáku
Cena vč. DPH: 7 490?Kč
Zapůjčil: Dreim CZ,
www.dreimgo.cz
Hodnocení: 3

Byl pro vás článek přínosný?