Hlavní navigace

Zařiďte si vlastní internetový krámek

Sdílet

Prodáváme na Internetu Vedle zábavy a informací, což bývá první věcí, která kohokoliv z nás napadne ve...


Prodáváme na Internetu



Vedle zábavy a informací, což bývá první věcí, která kohokoliv z
nás napadne ve chvíli, kdy někdo zmíní Internet, nám dnešní jeho
podoba nabízí celou řadu dalších možností. Pro ty z nás, kdo se
zajímají o obchodování prostřednictvím Internetu, jsou zde hned
tři oblasti: nákup, což je nejběžnější a nejznámější oblast,
aukce, což je v současné době jediná část podnikání na Síti,
která opravdu vydělává, a prodej. Ať chceme nebo nechceme,
Internet jako další podnikatelské médium je zde a hodlá dobýt
svět. I když se celková částka obchodů uskutečněných jeho
prostřednictvím v minulém roce pohybovala řádově v desítkách
miliard dolarů, je to stále ještě pouhý zlomek celkové sumy.
Důležité ale není kolik procent se za daný měsíc prodá a nakoupí
prostřednictvím firem inzerujících na Internetu, ale skutečnost,
že zatímco běžné firmy oslavují zvýšení prodeje o dvě procenta,
většina internetových firem ohlašuje každým měsícem zvýšení
obratu o několik set procent. Je proto jasné, že obchody
prostřednictvím Internetu nejenže prosperují, ale jsou na
nejlepší cestě v blízké době ovládnout světový trh.
Pro většinu velkých firem dnes už prakticky neexistuje otázka,
zda mít nebo nemít obchodní stránku na Internetu, ale spíše jak
rychle webovou stránku otevřít. Problémem velkých firem bych se
však v tomto článku zabývat nechtěl, pro běžného čtenáře je
mnohem zajímavější otázka, zda Internet podporuje prodej v
malém, zda je toto médium schopné pomoci začínajícím firmám nebo
dokonce soukromníkům.
Odpověď je poměrně jednoduchá - ano, na Webu můžeme najít
několik firem zaměřených na podporu soukromníků snažících se o
prosazení svých výrobků. Celkem pochopitelně je tato nabídka
poměrně omezená, nicméně existuje a je poměrně snadno využitelná.
K založení vlastního internetového obchodu musíme učinit
následujících několik kroků:

1. Vybrat si patřičného partnera - jednotlivé firmy účtují různé
částky za služby jako příprava webových stránek, registraci
jména firmy nebo pomoc při obchodování.

2. Vytvořit úvodní stránku. To je snad nejdůležitější krok,
protože stejně jako při vstupu do normálního obchodu nás upoutá
naleštěná výloha, stejně tak je důležité, aby první stránka, na
kterou zákazník na Webu narazí, byla jednoduchá, přehledná a bez
chyb.

3. Připravit systém placení . Zde si musíme rozmyslet, jestli
budeme věci posílat na dobírku, vyžadovat placení kreditní
kartou, a jakým způsobem budeme přijímat objednávky (tj.
telefonem, faxem nebo prostřednictvím elektronické pošty).

4. Prodat vlastní stránku. Aby si někdo něco u vás koupil, musí
nejdřív stránku najít. Registrujte proto vlastní stránku u všech
dostupných search engines (pokud to partner neudělá za vás).

5. Udržujte stránku zajímavou . Nezapomeňte, že Internet je
dynamické médium, obměňujte proto svoji stránku tak často, jak
je to jen možné.

Pro lepší orientaci jsem vybral pět nejkvalitnějších služeb pro
drobné podnikatele. Jako nejlepší se ukázal Yahoo Store
(www.viamall.com/help.html). Náklady jsou 100 USD měsíčně za
obchod s maximálně 30 různými předměty. Možnost růstu je
neomezená, při 1 000 předmětech je cena 300 dolarů, a s každým
dalším tisícem je to o 100 dolarů měsíčně víc. Pokud ovšem
nabízíte 3 000 různých předmětů, nejste malá firmička. Použitý
software je neobyčejně jednoduchý, takže založení obchodu je
otázka několika minut. Firma automaticky registruje jméno
obchodu v¦největších vyhledávačích a stará se o placení, tzn.
placení prochází přes Yahoo Store. Jedinou nevýhodou je to, že
se jedná o službu sice nejkvalitnější, ale zároveň o nejdražší.
Jako druhou nejkvalitnější firmu bych doporučil společnost iCat
Commerce (www.icatmall.com), která založí váš virtuální obchod
zdarma (do deseti předmětů), od 11 do 50 předmětů je to potom
49,95 dolarů měsíčně. I zde je prakticky neomezená možnost
růstu; pokud se počet nabízených předmětů přiblíží několika
tisícům, cena odpovídá Yahoo Store. Firemní software je téměř
stejně dokonalý jako u předchozí firmy, chybí zde však
automatická registrace jména vašeho obchodu. O způsob placení se
stará společnost za vás. Výhodou je začátek zdarma, takže nemáte
co ztratit. Nevýhodou je určitá pomalost v natahování stránek.
Třetím v pořadí je Virtual Spin Electronic Store
(www.virtualspin.com). Cena je tradičních 100 dolarů za 100
výrobků, růst je sice možný, ale velice drahý; za 5 000 druhů
zboží zaplatíte závratných 3 049 dolarů měsíčně. Registrace je
automatická a firma se stará o placení. Nevýhodou je značně
nešikovný software, takže nad vytvořením stránky jsem trávil
několik hodin. Pokud máte zájem o grafiku, budete se muset
smířit s tím, že vaše stránka bude velmi pomalá.
Firma CompuServe Interactive BusinessWeb si jako jediná
nevystačí s přístupem na Web, ale vyžaduje spojení s firmou
CompuServe, čímž je automaticky omezen přístup potenciálních
zákazníků. Na druhé straně se na vás budou více napojovat
zákazníci CompuServe. Systém placení je jiný - jednorázových 50
dolarů za připojení, a dalších 79 dolarů měsíčně za stránku do
30 MB bez omezení počtu výrobků. Výhodou je automatická
registrace, nevýhodou omezení prostorem 30 MB a nutnost využívat
internetové autorizační nástroje místo obvyklejší webové
stránky. Doporučuji pouze pro členy systému CompuServe.
Poslední z velkých firem je GeoCities GeoShops
(www.geocities.com/cgi-bin/search/isearch). Požaduje jednorázový
poplatek 120 dolarů a dále 23,95 měsíčně za 25 MB. Možnost
dalšího růstu je omezena jen vaším serverem. Výhodou je
automatická registrace a přístup k velice rozsáhle rodině
obchodů registrovaných u firmy GeoCities, včetně velice kvalitní
knihovny CGI skriptů, umožňujících využití velice
sofistikovaných funkcí na vaší webové stránce. Nevýhodou je
velmi pracné založení, pokud nejste člen GeoCities, a použitý
software je poměrně nešikovný a složitý. Pokud již jste členem
GeoCities, pravděpodobně se vyplatí otevřít si krám právě tam,
jinak raději využijte některou z výše uvedených možností.
Tímto krátkým výčtem počet možností samozřejmě nekončí:
zkusíte-li vyhledávání s klíčovými slovy electronic store,
naleznete celou řadu menších firem, nabízejících v podstatě
totéž. Většinou se ale vyplatí spojit se s nějakou větší a dobře
zavedenou firmou. Zvláště výhodnou se mi jeví iCat Commerce,
protože pro začátek opravdu nemáte co ztratit, a pokud se
obchody opravdu rozjedou, nic vám nebrání přejít k nějaké pro
vaši oblast zajímavější firmě. Nezapomeňte, že obchody na
Internetu rostou opravdu exponenciálně - z 2,5 miliardy dolarů v
roce 1997 se v roce 2000 předpokládá obrat kolem 19 miliard
dolarů pouze v USA. A to je solidní nárůst. Pochopitelně bude
záležet jen na vás a vaší nabídce, jestli se k těmto číslům
přiřadí i vaše firma a zboží. Výše uvedené služby vám k tomu
mohou dopomoci, ale nikdo váš výrobek neprodá za vás.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Dlouholetý spolupracovník magazínu PCWorld a Computerworld.cz. Zajímají ho hlavně recenze různých programů, speciálně fotoeditory a vše kolem grafiky.