Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Internet

Nenechte se na síti podvést, vyhněte se kyberpodvodům - 3.díl

Ještě předtím, než na Internetu pošlete někomu peníze, si jej důkladně prověřte!

Předcházející díl

 

Internetové podvody mají mnoho podob – od webů internetových obchodů, z nichž se objednaného a zaplaceného zboží nikdy nedočkáte, e-mailů, které se snaží získat od vás číslo platební karty nebo nejrůznější citlivé údaje, až po podvody, které se snaží ovládnout váš počítač a všechno ostatní mezi tím. Cíl všech těchto útoků je jediný: získat od důvěřivého a nic netušícího uživatele peníze nebo nejrůznější citlivé údaje.

Základní pravidla pro nákup na Internetu

Při nakupování na Internetu nelze být nikdy dost opatrný, zejména tehdy, pokud se při vyhledávání na Internetu dostanete na nějaké prapodivné internetové stránky.

1. Ze všeho nejdříve si přečtěte poznámky „pod čarou“, tj. poznámky ke smlouvám či dohodám, které jsou psány drobným písmem. Stejně tak se zaměřte na takové poznámky u informací o produktech firmy a u pravidlech pro vracen zboží. Je nám jasné, že tyto poznámky i smlouvy jako takové jsou právě vzrušujícím čtením, nicméně vězte, že čas, který těmto aktivitám věnujete, je dobře vynaložený, protože vás uchrání před možnými podvody v budoucnu.

2. Nenechte se zlákat příliš nízkými cenami. Pokud jsou ceny tak nízké, než aby byly pravdivé, pak je velmi pravděpodobné, že se bude jednat o něco nekalého.

3. Pozorně si přečtěte názory uživatelů na takový web, ale opět platí, abyste se nenechali poplést příliš velkým počtem skvělých recenzí. V první řadě se zaměřte na negativní recenze a věnujte pozornost tomu, co uživatelé říkají. Pokud je na nějaké web příliš mnoho negativních recenzí, pak firmy často neváhají najmout lidi, kteří jim napíšou stovky „podvodných“ kladných recenzí v domnění, že jejich počet převáží recenze negativní. Zákazníci obecně mají tendence spíše kritizovat než chválit, takže věřte spíše stížnostem, a to zejména tehdy, pokud uživatel, který takovou negativní recenzi napíše, nemá problém se zveřejněním kontaktních informací na svou osobu, třeba za účelem další diskuse.

Druhou šanci by určitě měly dostat firmy, které negativní recenze přijmou a snaží se nějakým způsobem svoji pošramocenou pověst napravit – třeba tím, že poskytnou finanční náhradu, zakoupený výrobek vymění, popřípadě jsou ochotny o problémech diskutovat. Když už nic, tak se alespoň snaží o to, aby jejich zákazníci nebyli nešťastní.

4. Prověřte možnosti dodání zboží a firmu, která bude zboží doručovat. Pokud se jedná o vám neznámou společnost, popřípadě pokud neumožňuje sledování zásilky či rozumnou dobu pro doručení, pak se obraťte jinam. Legitimní firmy často používají spolehlivé a prověřené doručovatele, jako je např. DHL, Česká pošta, Geis…

 

Pokračování

autor JD Sartain, David Čepička


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.
 
*